Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) (Voorzitter BWA J Boomhouwer)
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
11 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Hoezo, vrijstelling van het nachtvluchtverbod?
Minister Harbers is van plan om gedurende 16 weken (van 2 januari tot/met 19 april) ) het nachtvluchtverbod voor de Aalsmeerbaan op te schorten met een vrijstelling. In die periode is de Zwanenburgbaan namelijk gesloten vanwege groot baanonderhoud.
Dat betekent dat de luchtverkeersleiding (LVNL) 16 weken lang de Aalsmeerbaan ook 's nachts (23-06 uur) mag gebruiken van Harbers, voor starts én voor landingen, als de Kaagbaan of de Polderbaan niet beschikbaar is. Wij vinden zo'n 'carte blanche' van 16 weken voor de LVNL om de Aalsmeerbaan ook 's nachts te gebruiken onacceptabel, en het is ook niet nodig! Want er is een veel betrouwbaarder alternatief!
Hoe kan het anders?
Wij willen dat de LVNL vooraf toestemming moet vragen van de Inspectie voor een bepaald aantal landingen of starts, als de LVNL - op grond van de meteo - verwacht dat ze de Aalsmeerbaan de komende nacht moet gebruiken! Toestemming vooraf biedt in elk geval meer waarborg tegen onzorgvuldig en gemakzuchtig gebruik van de Aalsmeerbaan in de nacht dan de vrijstelling.
Wat wij voorstellen is niet nieuw; zo'n protocol bestaat al en is ook eerder (in december 2005) toegepast.
Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA)