Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rijnsaterwoude
|
Datum
|
7 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De beoogde vrijstelling is mijns inziens onvoldoende onderbouwd. Er wordt de suggestie gewekt dat de impact op omwonenden zoveel mogelijk beperkt wordt. Als al het reguliere verkeer wordt omgeleid zal dit substantieele impact hebben op de omwonenden van de banen waarnaar uitgeweken wordt. De verwachtte impact wordt echter niet geduid. Om hoeveel extra vliegbewegingen gaat het in de genoemde periodes? Wat is de verwachtte extra impact op omwonenden? Wat is de gevolgschade & impact die I&W daarbij accepteert voor milieu en omwonenden?
Voorts sluit ik me graag aan bij de zienswijze zoals geformuleerd in dit artikel https://schipholwatch.nl/2022/11/06/oproep-dien-bezwaar-in-tegen-extra-schiphol-herrie/. Als er banen voor onderhoud dicht zijn zal de belasting van het banenstelsel daarop aangepast moeten worden.
In het voorstel wordt tevens de impact op de stikstof depositie niet inzichtelijk. De uit te voeren werkzaamheden zullen ongetwijfeld ook zorg dragen voor tijdelijke extra stikstof uitstoot. Dit zou door reductie van vliegtuigen waarschijnlijk gecompenseerd worden; daarmee wordt er ruimte gecreeerd. Daarnaast wordt uit het voorstel niet duidelijk in hoeverre deze uitbreiding van gebruik van banen binnen de maximale stikstof depositie in de betreffende gebieden blijft.