Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
ChristenUnie Teylingen (M Mack-Van Bellen)
|
Plaats
|
Voorhout
|
Datum
|
29 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Geen extra geluidsbelasting over de hoofden van de inwoners in de Duin- en Bollenstreek tijdens de het grote baanonderhoud. De huidige geluidsoverlast van opstijgende en de landende vliegtuigen is enorm in Teylingen en de Duin- en Bollenstreek, zowel overdag als ‘s nachts.
Namens de inwoners van Teylingen wil ik u verzoeken de druk voor bewoners in deze streek niet te verhogen, maar juist maatregelen te treffen om geluidsoverlast te verminderen, juist tijdens het groot onderhoud en in de toekomst.
Korter termijn m.b.t. groot onderhoud
- Stel richtlijnen voor efficiënte vluchtprofielen, met zo min mogelijk horizontale en verticale correcties. Stel richtlijnen op om de daling later in te zetten.
- Stel juist bij het groot onderhoud vliegroutes en tijden vast om de overlast beter te verspreiden en de overlast te beperken.
- Tijdens het onderhoud minder vluchten toestaan. Minder baan capaciteit is minder vluchten toestaan.
- Handhaven!
Langer termijn
- Normaal evenwicht creëren tussen economische belangen, geluidsoverlast en de milieueffecten.
- Maatschappelijke Raad Schiphol. Decentrale overheden toevoegen aan de Maatschappelijke Raad Schiphol. Zet provinciale en lokale overheden niet buitenspel.
- Voer milieuvriendelijke technieken of procedures in (Glijvluchten).
- Verplicht: vliegtuigen uit te rusten met apparatuur in de cockpit om de glijlanding te kunnen uitvoeren, anders niet landen op Schiphol.
- Vliegroutes en procedures vast te stellen voor de Duin- en Bollenstreek.
Bijlage