Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Kudelstaart
Datum 29 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Hierbij maak ik bezwaar tegen de tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023. En wel vanwege de volgende punten:
1. Het toestaan van extra vluchten via de Aalsmeerbaan geeft ontoelaatbare geluidsoverlast, vooral tijdens de nachtelijke uren. Hierdoor zullen velen niet voldoende nachtrust krijgen wat gezondheidsrisico's oplevert. Ook zullen velen blootgesteld worden aan extra luchtvervuiling, ook slecht voor de gezondheid. Deze baan gaat over dichtbevolkt gebied; het aantal gehinderden zal daarom enorm toenemen bij extra inzet van de Aalsmeerbaan. Blijkens de meldingen op de website vliegherrie.nl is de overlast in de perioden zonder baanonderhoud van de Kaagbaan al veel te groot in Aalsmeer, Uithoorn, Kudelstaart, Nieuwveen en Nieuwkoop.
Overigens geldt voor extra gebruik van de Zwanenburgbaan hetzelfde.
Het is de opdracht van de overheid haar burgers te beschermen tegen ongezonde leefomstandigheden. Het toestaan van deze tijdelijke regeling doet dit zeer zeker niet!!! Gemiddeld 30x per nacht gedurende 4 maanden gewekt worden door vliegtuigherrie maakt mensen doodziek.
2. De vrijstellingen en baanpreverentietabellen zijn mij niét duidelijk. Wat al die getallen in de praktijk betekenen wordt nergens uitgelegd.
3. Er wordt nergens onderbouwd waarom het Kaagbaanonderhoud 4 maanden moet duren en niet sneller zou kunnen. Dit is ook de conclusie van ingenieursbureau Witteveen + Bos.
Mijn conclusie: Tijdens de kaagbaanonderhoudsperiode heeft Schiphol gewoon héél veel minder vluchtcapaciteit: al die Kaagbaanvluchten kunnen onmogelijk via een andere baan zonder enorme overlast te veroorzaken. Minder vluchten toestaan dus en niet willens en wetens duizenden mensen blootstellen aan enorme, ontoelaatbare en grensoverschrijdende (geluids)overlast.
Deze tijdelijke (lees: waarschijnlijk blijvende want wat is tijdelijk bij Schiphol?????) regeling kán niet toegestaan worden!