Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
30 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Beste
Nee!
Géén uitbreiding voor Schiphol door het toestaan van nachtvluchten via de Aalsmeerbaan.
Schiphol zou juist moeten streven naar minder hinder.
Voortdurend is de luchthaven bezig om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken of daar net weer overheen te gaan.
Nachtvluchten toestaan via de Aalsmeerbaan is daar duidelijk weer een mooi voorbeeld van.
Economisch voordeel proberen te halen door te kiezen voor het verstoren van de nachtrust van bewoners in Aalsmeer en wijde omgeving.
Hier is onder de bevolking weinig tot geen draagvlak voor.
Schiphol zou er ook beter aan doen om juist de overlast aan de randen van de dag te verminderen, op momenten dat veel mensen al/nog slapen.
Nachtvluchten toestaan over Aalsmeer zorgt ook voor uitstoot van nog meer CO2, stikstof en fijnstof in de omgeving.
Mensen ervaren in toenemende mate, vooral in de vroege ochtend en late avond, maar ook overdag, hinder door steeds meer vluchten via de Aalsmeerbaan. Ze klagen onder meer over herrie waar ze wakker van liggen, ervaren stankoverlast en vrezen voor negatieve gezondheidseffecten.
Laat Schiphol maar meer moeite doen om hun problemen op te lossen binnen de huidige vastgestelde regels.
Het lijkt wel of de Aalsmeerbaan voor elk capaciteitsprobleem van Schiphol het eerste alternatief aan het worden is.
Waarschijnlijk vanwege de meest gunstige ligging ten opzichte van het stationsgebouw, in combinatie met de overheersende windrichting.
Incidenteel is het nu al mogelijk om nachtvluchten toe te staan, maar daarbij moet een apart verzoek worden ingediend door de LVNL aan de ILT.
Op grond van weergegevens kan een bepaald aantal nachtelijke landingen of starts per nacht toegestaan worden, ook via de Aalsmeerbaan.
Een instrument waarbij specifieke toestemming wordt gevraagd en verleend op basis
van een (actuele) situatie kan een gunstiger effect op de geluidsoverlast opleveren
Een dergelijk protocol bestaat al en is ook eerder in december 2005 toegepast.
met vriendelijk groet,
een inwoner van Aalsmeer
(al bijna 65 jaar)