Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam ing. Jan Koen van Gorkom
Plaats Uithoorn
Datum 30 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De voorgenomen tijdelijke regeling schept een precedent voor onbeperkt nachtelijk baangebruik van de Aalsmeerbaan.
Dit gevoegd bij de tendens om de Aalsmeerbaan als preferente baan te bestempelen en zo een parallel banenstelsel tot standaard te verheffen.
Onbeperkt nachtelijke openstelling zal hoofdzakelijk voor vrachtverkeer aantrekkelijk zijn. Voor vrachtverkeer worden veel de oudere vliegtuigen gebruikt en dan met name de Boeing 747. De geluidscertificatie van deze vliegtuigen dateert van vele decennia geleden toen de geluidseisen lager lagen, hebben als vrachtvliegtuig een hoger maximaal startgewicht en hebben vanwege hun ouderdom niet meer de aerodynamic smoothness om verdragende fluittonen te voorkomen.
Kortom, het openstellen van de voorgenomen optie zullen aanzienlijk bijdragen tot een verdergaande verslechtering van de woon- en leefkwaliteit voor de omwonenden.
De minister zal zich moeten houden aan het staande beleid om case by case ontheffing te verlenen voor nachtelijk baangebruik.