Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
20 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Als burger wonende in Aalsmeer heb ik me (terecht) te houden aan de wetten en regels die gelden. Zoals al gebleken is opereert Schiphol zonder de benodigde vergunning. Op zich is dat al een rede om te stoppen met de bedrijfsvoering.
Dan ook nog een verruiming vragen om tijdens gepland onderhoud in de nachten gedurende 4 maanden! de toch al schaarse geluidsarme uren en nachtrust van omwonenden voor 1/3 van het jaar extra te verstoren. Onderhoud wordt gepland, net zoals dat op onze (snel)wegen gebeurd. Vervelend en een tijdelijke vermindering van de wegencapaciteit. Het maakt hierin niet uit of dit luchtwegen of verharde wegen zijn. Laat Schiphol in samenwerking met de aannemer beter plannen, d.w.z. op de dagen dat er niet genoeg capaciteit is dus minder starts en/of landingen toelaten. Vervelend voor de betrokkenen, maar laat de overlast daar waar het hoort, d.w.z. bij Schiphol, de vliegmaatschappijen en de passagiers.
Mocht het dan echt niet anders kunnen (bijvoorbeeld door slecht weer) dan kan er voor één nacht een uitzondering worden gemaakt. Dat is iets heel anders dan 4 maanden een vrijbrief geven voor 'kijk maar hoe het uitkomt, maakt niet uit welke overlast er ontstaat'.
Daarbij komt dat tijdelijk in dit land meestal niet zo tijdelijk is en tijdelijke regels te vaak stilzwijgend ineens voor onbeperkte tijd gelden. Ik maak vanwege genoemde redenen bezwaar tegen het tijdelijk verruimen van de geldende regels.