Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 18 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Bij deze teken ik formeel bezwaar aan tegen de zogenaamde “Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023”. De overlast is al enorm toegenomen met vanaf 's ochtends heel vroeg tot vaak laat op de avond opstijgend vliegverkeer. Een wekker hoef ik nooit te zetten ’s morgens. De overlast overstijgt reeds alle proporties en zou juist verminderd moeten worden. Overdag een gesprek in de tuin hebben bij een passerend vliegtuig is reeds onmogelijk. Als er dan ook extra (nacht)vluchten komen, dan is het ook definitief gedaan met het beetje nachtrust (tussen 23.00u – 6.00u). Extra (nacht)vluchten zijn echt ontoelaatbaar. Bovendien staan extra (nacht)vluchten haaks op het besluit op vermindering van vluchten later in 2023.

De leefbaarheid in Aalsmeer staat overdag al zwaar onder druk. Nachtvluchten is een grens die niet overschreden mag worden. Onze overheid dient zorg te dragen voor de gezondheid van alle inwoners, waarbij geluidsnormen nooit overschreden mogen worden, ook niet tijdelijk!

Schiphol houdt zich niet aan wet- en regelgeving, beschikt niet over de vereiste vergunningen, maar vraagt nu wel om afwijking van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over route en baangebruik, terwijl de regels al maar worden opgerekt en overtreden. Dan ben je onrechtmatig bezig en om als ministerie dit met een internernetconsultatie afdoen, vind ik niet passend.