Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
21 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De Zwanenburgbaan is van 2 januari tot/met 19 april 2023 gesloten vanwege groot baanonderhoud.
Minister Harbers is van plan om gedurende deze 16 weken het nachtvluchtverbod voor de Aalsmeerbaan op te schorten met een vrijstelling.
Dat betekent dat de luchtverkeersleiding (LVNL) 16 weken lang de Aalsmeerbaan ook 's nachts (van 11 uur in de avond tot 6 uur in de ochtend als de Kaagbaan of de Polderbaan niet beschikbaar is) mag gebruiken voor starts én voor landingen.
Wij maken bezwaar tegen zo'n 'carte blanche' van 16 weken voor de LVNL om de Aalsmeerbaan ook 's nachts te gebruiken en vinden dit voornemen onacceptabel!
De mensen die direct onder de Aalsmeerbaan wonen ondervinden overdag al ontzettend veel overlast en zouden in de nacht dan ook onevenredig veel lawaai te verduren krijgen.
Wij hebben het eerder meegemaakt en zijn er toen ook letterlijk ‘ziek’ van geweest. 24 uur geluidbelasting en mede daardoor slaapverstoring is echt vréselijk en onaanvaardbaar.
Er is al een bestaand protocol, welke ook al eerder (in december 2005) met succes is toegepast.
Als de LVNL - op grond van de meteo - verwacht dat ze de Aalsmeerbaan die komende nacht in moeten zetten, moet de LVNL vooraf toestemming vragen van de Inspectie voor een bepaald aantal landingen of starts.
Dit protocol werkt en zou ook nu weer toegepast moeten worden om de bewoners van Aalsmeer en omgeving te beschermen.