Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Heemstede
|
Datum
|
15 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Verwachte overlast is niet gekwantificeerd -> onbehoorlijk bestuur.
De minister maakt een afweging tussen de belangen van Schiphol en de belangen van de omwonenden (zo min mogelijk overlast). Voor dat laatste is het belangrijk dat er inzicht is in hoeveel overlast er voor omwonenden te verwachten is. Op basis van weergegevens, vluchtgegevens is het mogelijk een prognose te maken hoeveel overlast er nou daadwerkelijk veroorzaakt wordt (hoeveel meer vluchten over Heemstede, Aalsmeer, Amsterdam, etc. zijn er te verwachten). Schiphol/ het ministerie hebben de middelen in huis om zo'n prognose te maken (zie bijv. de jaarlijkse gebruiksprognose). Toch ontbreekt een degelijke prognose bij deze regeling. Er staan alleen maar vage verwachten als bij windrichting x wordt verwacht dat baan y vaker gebruikt zal worden. Het bewust niet toevoegen van een prognose van verwachte overlast voor de omgeving is een vorm van onbehoorlijk bestuur.