Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Krommenie
|
Datum
|
15 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Schiphol voldoet nu al niet aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie ten aanzien van vliegtuiggeluid. Onderzoeken van o.m. het RIVM en de GGD's hebben aangetoond dat de overlast voor z.g. omwonenden (vaak tientallen kilometers verderop) veel groter is dan het Ministerie en Schiphol het doen voorkomen. Het luchtverkeer is stikstofvervuiler nr. 1 in Nederland, maar door het - in strijd met Europese regels - negeren van stikstofuitstoot boven 900 meter wordt dit weggemoffeld. De economische waarde van Schiphol is volgens diverse onderzoeken veel kleiner dan men graag doet voorstellen, krimp kan mogelijk zelfs de economie steunen. Er zijn nog legio andere redenen op te voeren waarom de luchtvaart een onaanvaardbare wissel op de Nederlandse samenleving trekt. Door tijdens te plannen baanonderhoud geen beperkingen in het aantal vliegbewegingen op te leggen en daarmee de normen nog verder op te rekken, wordt de leefbaarheid in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland nog verder aangetast.