Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 15 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik maak bewaar tegen de "Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023" op de volgende punten:

- Het verlenen van aanvullende vrijstellingen voor starten en landen op secundaire banen (Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan, Schiphol-Oostbaan) tijdens het nachtregime, zoals beschreven in Artikel 3 van het voorstel. De aanvliegroutes van en naar deze landingsbanen lopen direct over woonwijken, waardoor het nachtelijk gebruik van deze banen onvermijdelijk en aantoonbaar leidt tot slaapverstoring en daarmee gezondheidsschade voor omwonenden. Regulier (en terugkerend, planbaar) baanonderhoud is geen reden om af te wijken van de geldende regels omtrent nachtelijk vliegverkeer.

- De vorm van deze internetconsultatie en de formulering van het voorstel is dusdanig complex, dat deze niet begrijpelijk is voor het grotere publiek. Er wordt een "rookgordijnen" opgeworpen met technische tabellen en vaktermen, waardoor voor veel belanghebbenden uit het voorstel niet duidelijk is wat de (lokale) gevolgen zijn voor geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen. Van een toegankelijke overheid is hier geen sprake.

- Het maken van uitzonderingen op het Luchthavenverkeersbesluit bij reguliere, terugkerende en planbare bedrijfsactiviteiten (waaronder onderhoud) zorgt ervoor dat Schiphol eenzijdig grenswaarden kan aanpassen in het voordeel van de luchthaven, en zich daardoor in de praktijk niet aan bepaalde geldende regels hoeft te houden. Omwonenden en andere partijen die belang hebben bij naleven van de regels hebben dezelfde rechten niet.