Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam H.J. Peters
Plaats Castricum
Datum 25 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Beste minister en medewerkers,
Schiphol schrijft dat voor omwonenden de onderhoudswerkzaamheden overlast kunnen opleveren omdat anders wordt gevlogen dan in een situatie zonder onderhoud en een deel van het vliegverkeer in de onderhoudsperiodes op andere banen wordt afgehandeld.
Met het oog op beperking van de geluidhinder worden in de ontwerpregeling gedurende de onderhoudsperiodes voor de afhandeling van het luchthavenluchtverkeer gegeven de dan beschikbare start- en landingsbanen, alternatieve preferente baancombinaties aangewezen.

Ik ben er helemaal niet gerust op dat Schiphol er alles aan zal doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken en wordt daarin gesterkt door het rapport van ingenieursbureau Witteveen en Bos die aantoont dat Schiphol weer voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en bijvoorbeeld de werkzaamheden niet 24/7 zal uitvoeren maar alleen overdag.

Niet in de haak ook dat het rapport van Witteveen en Bos pas 1 week voor sluiting van de consultatieperiode online is komen te staan terwijl al 1250 mensen een zienswijze hebben ingestuurd zonder hiervan kennis te hebben kunnen nemen.

Voorts maak ik bezwaar tegen de voorgenomen werkzaamheden op Schiphol omdat zij niet schijnen te beschikken over een natuurvergunning.
Niet door laten gaan is mijn advies aan mijn minister.