Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 7 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ook wij vinden het niet acceptabel om overlast van vliegverkeer te verplaatsen naar niet preferente banen gedurende het onderhoud van preferente banen. Net zoals we bij groot onderhoud aan een snelweg het verkeer niet door binnenwegen door dorpen heen loodsen, of bij onderhoud aan het spoor de trein via een andere route laten rijden. De overlast mag elders niet toenemen bij groot onderhoud. De enige juiste beslissing is het aantal vliegtuigen gedurende het onderhoud te laten afnemen.
Wij vinden het al een grote irritatie om te moeten wonen onder de uitvlieg route van de Aalsmeerbaan die gedurende de ruim dertig jaar dat wij er wonen ruim honderd maal zo druk is geworden (16 oktober 2022; 357 passages boven onze woning en dat voor een niet preferente baan). Daar kunnen we niet ook nog extra luchtverkeer bij hebben als andere banen tijdelijk buiten gebruik zijn. Het gebruik zou juist aanzienlijk moeten verminderen en zeker uit de vroege ochtend en late avond moeten worden geweerd ('s avonds om 22.30u nog zo 'n bulderbak met ruim 85dB en dan de volgende ochtend weer uit je bed gebulderd worden om 6.30u).