Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 6 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Schiphol heeft in tegenstelling tot andere grote luchthavens binnen en buiten Europa veel start/landingsbanen. Dat zijn er 5 of met de oostbaan 6. Het is onbegrijpelijk, dat deze overvloedige banen hele perioden moeten worden gesloten om onderhoud te plegen. Dat onderhoud kan bij luchthavens met maar twee banen wel degelijk geschieden zonder dat de luchthaven gesloten wordt. Dus is onderhoud op Schiphol ook mogelijk zonder dat banen worden gesloten. Onderhoud kan dus ook geschieden wanneer er overdag minder vluchten zijn, of 's nachts. Mijnconclusie is dat deze onderhoudsperioden alleen worden ingezet om eenvoudig - en waarschijnlijk goedkoper - onderhoud te kunnen plegen. Het feit dat Schiphol 3 keer zoveel banen heeft dan Paris Charles de Gaulle en Londen Heathrow betekent natuurlijk ook veel meer kosten van onderhoud aan banen. Dat wordt dan steeds afgewenteld op de omgeving met geluidsoverlast en vervuiling. Het is onacceptabel dat dit gebeurt. Er zijn andere oplossingen zoals het verminderen van het aantal te gebruiken banen, en het 's nachts plegen van onderhoud.