Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Ir BA E de Haan
|
Plaats
|
Hilversum
|
Datum
|
28 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik heb bezwaar tegen de uitvoering van de extra nachtvluchten:
• Schiphol voert voorafgaand aan de planning van het groot onderhoud geen overleg met de omgeving (omliggende gemeenten). Er vindt ook geen evaluatie plaats van de inzet van vervangende banen en de daarmee samenhangende overlast tijdens perioden van groot onderhoud. Dit getuigt niet van verantwoordelijke bedrijfsvoering met oog voor de omgeving.
• Schiphol heeft gekozen voor een werkwijze waarbij het onderhoud aan de Zwanenburgbaan tenminste 16 weken gaat duren. Dit lijkt niet te zijn gebaseerd op een voor de omgeving zo gunstig mogelijk scenario, integendeel. Met bijvoorbeeld inzet van meer capaciteit en meer werken in de nacht zou de duur van het onderhoud en de overlast voor de omgeving verminderd kunnen worden. Wederom geen teken van verantwoordelijke bedrijfsvoering.
• Waarom overweegt Schiphol geen andere scenario’s voor het groot onderhoud? Bijvoorbeeld door tijdelijk de capaciteit aan te passen of onderhoud alleen in de nacht te laten uitvoeren, zoals dat bij andere moderne vliegvelden gebeurt. Dit zou een groot positief effect hebben op de omgeving.
Met betrekking tot de door het ministerie voorbereide tijdelijke regeling: In de tijdelijke regeling is een tabel met vervangende grenswaarden geluidsbelasting opgenomen. Meetpunt 20 (onder de Buitenveldertbaan) krijgt tijdelijk de hoogste grenswaarde toebedeeld: 61,52 dB. Dit ligt 16,52 dB boven de door de WHO aanbevolen grenswaarde… dat is dus wat de bewoners van Amstelveen-Noord, Buitenveldert en Amsterdam Z-O het eerste halfjaar van 2023 te verduren gaan krijgen. Voor mij is het volslagen onbegrijpelijk waarom dit door de minister acceptabel wordt gevonden. Het zijn burgers die beschermd moeten worden door de overheid, maar met deze regeling wordt Schiphol in bescherming genomen.