Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Duivendrecht
|
Datum
|
9 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik teken bezwaar aan tegen de "Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023" vanwege onderstaande redenen.
Citerend uit https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_baanonderhoud_schiphol_2023 "Vanwege EU regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd." en uit https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_baanonderhoud_schiphol_2023/document/9619 "De luchthaven Schiphol is verplicht om aan EU regels te voldoen om de banen op de luchthaven veilig te kunnen gebruiken. Daartoe dienen jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel van de luchthaven te worden uitgevoerd." is de aanleiding van de regeling het bij Schiphol vooraf bekend jaarlijks onderhoud voorkomend uit bestaande EU regelgeving.
Dat betekent dat het onderhoud in 2023 voor Schiphol niet onverwacht is en er daarmee geen aanleiding is voor een tijdelijke regeling.
Citerend uit https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_baanonderhoud_schiphol_2023/document/9619 "Zeker op een luchthaven als Schiphol, met zes start- en landingsbanen in verschillende windrichtingen, zodat het mogelijk is om onder verschillende weersomstandigheden te stijgen of te landen." is er juist geen aanleiding voor de regeling: er zijn voldoende banen om onder de betreffende weersomstandigheden te stijgen of landen.
Uiteraard is er bij dit voorziene onderhoud verminderde capaciteit, maar zowel het onderhoud als de invloed op de capaciteit was vooraf bekend. Dit geldt ook bij vooraf bekende verminderde capaciteit bij gepland onderhoud op bijvoorbeeld het wegennet: dan wordt van gebruikers zoals exploitanten verwacht dat zij hun gedrag binnen de geldende kaders aanpassen. Dat kan bijvoorbeeld door (combinaties van) andere manieren van vervoer, minder vervoer of binnen de bestaande kaders spreiden van vervoer.
Citerend uit https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_baanonderhoud_schiphol_2023/document/9624 "dat Schiphol en LVNL daarbij maximaal rekening houden met de omgeving" geeft juist geen aanleiding voor de regeling: maximaal rekening houden betekent de bestaande regelgeving toepassen zonder dat een nieuwe regeling nodig is.
Ik verzoek u daarom mijn bezwaar mee te nemen en deze regeling terug te trekken zodat Schiphol het onderhoud binnen het bestaande kader moet uitvoeren.