Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Marijn Schoo
|
Plaats
|
Kudelstaart
|
Datum
|
28 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De richtlijnen voor het gebruik van de start- en landingsbanen van Schiphol zijn opgesteld met daarin een afweging tussen economisch belang en verstoring van de omgeving.
Nachtvluchten en dan met name de vrachtvluchten, zorgen voor een extreme belasting voor de omgeving. Het spreekwoord "De een zijn brood is de ander zijn dood", wordt dan wel erg letterlijk voor de direct omwonenden, als het ministerie een vrijbrief geeft aan Schiphol om bij onderhoud naar eigen wens banen te mogen gebruiken.
We zien namelijk nu al dat omwille van economisch gewin, het aantal toegestane uitwijkingen van overeengekomen uitvliegroutes, wordt opgevuld, ondanks dat dit niet vanwege weersinvloeden noodzakelijk is. Als de regels worden beperkt, is Schiphol gebaat bij onderhoud, zodat de nog geldende regels omzeild kunnen worden.