Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Heemstede
|
Datum
|
27 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Vervangende baanpreferentietabellen te beperkt.
In de regeling is een vervangende baanpreferentietabel opgenomen. Deze bevat echter maar 2 (twee!) baancombinaties, terwijl de preferentietabel zonder onderhoud er 6 (eigenlijks zelfs 8) telt. Bij een vleugje verkeerde dwars/staart wind (zie LVL bijlage 2, regel 1, punt 7) zijn de 2 vervangende baancombinaties niet inzetbaar en heeft LVNL vrij spel de start en landingsbanen te kiezen. De inspectie heeft geen mogelijkheid de keuzes die LVNL dan maakt te toetsen, er is geen enkele bescherming meer voor bewoners.
LVNL is er niet op ingericht uit eigen beweging rekening te houden met de bewoners, zoals we in het voorjaar van 2022 hebben mogen ervaren bij het toenmalige grote onderhoud. Toen werd regelmatig uitgeweken naar de Buitenveldertbaan (27) als startbaan, waarbij zeer laag over Natura 2000 gebieden werd gevlogen en veel geluidsoverlast werd veroorzaakt in o.a. Hoofddorp en Heemstede.
De minister dient rekening te houden met de omwonenden en dus een baanpreferentietabel op te stellen waarbij de overlast voor de omgeving zo klein mogelijk is.