Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats De Kwakel
Datum 18 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Gedurende de periode van 2 januari 2023 tot en met 19 april 2023 dat de
Zwanenburgbaan niet beschikbaar is vanwege groot baanonderhoud en de Polderbaan of
de Kaagbaan niet beschikbaar of bruikbaar is vanwege weersomstandigheden, geldt een
vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van
het LVB voor:
a. Starts vanaf baan 18L (starts Aalsmeerbaan richting het zuiden);
b. Landingen op baan 36R (landingen Aalsmeerbaan richting het noorden).

Dus Schiphol gaat bij het rijk vragen of de regels kunnen worden aangepast. Bovenstaande tekst laat weinig aan de verbeelding over en geeft Schiphol voor een periode van 4 maanden vrij spel om te starten en te landen vanaf de AalsmeerBaan wanneer het maar uitkomt. Weersomstandigheden worden er ook nog bij genoemd om gebruik te maken van de Aalsmeerbaan in de nacht.

Ik maak mij ernstig zorgen hierover. Het betekent dat ik en met mij vele anderen, de eerste vier maanden van 2023 geen normaal leven zullen kunnen hebben vanwege onvoldoende nachtrust. (Nachtrust die nu al vaak genoeg wordt verstoord)
Ik vind dit onacceptabel. Mensen uit hun slaap houden wordt nota bene als martelmethode gebruikt. En hier gaan we wettelijk vastleggen dat Schiphol dit mag gaan doen. Vergeet die vrijstellingen en baanpreferentietabellen en ga het op een andere manier regelen.