Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hoofddorp
Datum 5 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Door het groot baanonderhoud zouden de ‘standaardregels Luchthavenverkeersbesluit Schiphol’ tijdelijk moeten worden aangepast… Welke regels? Wie kent die regels? En als we ze niet kennen, hoe kunnen wij dan een mening geven over het eventueel afwijken ervan?
Schiphol leeft niet naar regels, of heeft minimaal haar eigen regels, waarvan afwijken bij wijze van spreken dagelijks kan en zal gebeuren als het uitkomt. Schiphol heeft geen vergunningen, Schiphol regelt in 3 dagen (!) een ontheffing om aan de bouw van een nieuwe terminal (van 1 miljard €) te kunnen beginnen, terwijl krimp naar 440.000 vluchten per jaar is opgelegd door de minister.
De vraag stellen, “om uw mening” is een gotspe, want wij, de omwonenden, weten al jaren dat onze mening er niet toe doet en er niet naar ons wordt geluisterd.
Volgens officiële bronnen is de grenswaarde van geluidsbelasting 48 dBa, op de gevel gemeten. Schiphol produceert dagelijks, tot 20 uur per dag, 60 dBa, met piekwaarden van 85 dBa in Hoofddorp en omgeving. De gemeentes die onder de aanvliegroutes liggen, scoren zelfs nog hogere piekwaarden. En dan hebben we het nog niet over nachtvluchten gehad: zo’n 30.000 per jaar, dat zijn er 82 per nacht, oftewel 20 starts en landingen per uur (!) als een beetje tegenzit.
Volgens mij heeft de staat, de overheid en daarmee de minister op persoonlijke titel de verplichting om te zorgen voor een gezond leefklimaat, voor een leefbaar land en op te komen voor het recht op schone zuurstof en voldoende nachtrust voor haar burgers.
De dagelijkse werkelijkheid laat echter zien dat economisch gewin voor alles gaat, als het om Schiphol gaat: (schijn) welvaart boven welzijn!