Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
8 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik vraag u met klem afwijzend te reageren op het verzoek van Schiphol om tijdens het onderhoud van banen af te mogen wijken van de standaardregels volgens het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol. Om zo andere grenswaarden te mogen hanteren voor aanvliegroutes / baangebruik en geluidbelasting voor de omwonenden.
Feit is dat omwonenden van Schiphol nu al dagelijks 'getrakteerd' worden op een onredelijke hoeveelheid herrie en emissies. Schiphol heeft officieel vijf start- en landingsbanen. De zesde baan, de Oostbaan, wordt gemakshalve buiten beschouwing gelaten omdat die 'slechts' door privévliegtuigen wordt gebruikt. Dat dat er inmiddels tientallen per dag zijn, 7 dagen per week, is schandalig genoeg. Maar daar blijft het niet bij. Elke Amsterdammer die in Oud West en het Centrum (ruim 70.000 inwoners) woont, weet beter. Bij menig stevige 'bries' wordt de Oostbaan óók als reguliere landingsbaan ingezet. Dat betekent urenlang om de 2 minuten een vliegtuig boven je hoofd die bij wijze van spreken met een vlindernetje te vangen is. Gesprekken en radioprogramma's worden resoluut door het lawaai 'overruled'. De Oostbaan inzetten als alternatief voor onderhoud van een andere baan is dus met name door de lage vlieghoogte onacceptabel. Dan krijgt dit deel van Amsterdam wekenlang een gebulder te verduren die gekmakend is.
Waarom niet het aantal vluchten inkrimpen? Luchtvaartmaatschappijen zijn flexibel genoeg om alternatieven te bedenken. Schiphol is een bedrijf dat zoals ieder bedrijf zich moet houden aan regels, die zijn er niet voor niets. Op deze schaal schade berokkenen aan de sociale leefwereld van burgers, is het laatste wat past in deze tijd.
Burgers verdienen bescherming tegen deze vorm van overmatig geluids- en emissieoverlast, ook al is dat 'tijdelijk'!
Het verzoek van Schiphol is daarom dus onacceptabel.
Met vriendelijke groet!