Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Voorhout
Datum 10 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
In de tijdelijke regeling groot onderhoud Schiphol 2023 wordt voor de verschillende handhavingspunten aangegeven welke veranderingen in geluid(soverlast) er zullen plaatsvinden. Dit is neem ik aan een inschatting. Voor wat betreft de handhavingspunten in en nabij de gemeente Teylingen is de inschatting, dat er meer dBs zullen zijn. Teylingen heeft al erge overlast (zie meldvliegherrie.nl) en dat wordt in 2023 nog veel meer. Daar komt nog bij dat de nachtelijke vluchten een soort vrijbrief krijgen. Ook de nachtvluchten leiden tot veel overlast in Teylingen. Volgens de voorgestelde maatregelen krijgt Teylingen meer overlast.
Bij deze maak ik bezwaar tegen deze aanpassingen. Gezien de noodzaak van het terugbrengen van de CO2-uitstoot is het banenonderhoud in 2023 een mooie aanleiding om juist het aantal vluchten alvast terug te brengen en zeker de nachtvluchten te stoppen. De omwonenden van Schiphol leiden al jaren onder de overlast; een begin maken met juist het terugbrengen van de overlast zou niet misstaan. Dus kies niet voor ander baangebruik maar voor sluiting van banen en dus minder vliegbewegingen tijdens onderhoud in 2023. Dit is veel effectiever op weg naar alle dringende aanpassingen die nodig zijn.