Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Ouderkerk aan de Amstel
|
Datum
|
9 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik dien bezwaar in tegen het voorgenomen besluit om af te wijken van het Luchthavenverkeersbesluit bij regulier baanonderhoud. Het aanpassen van grenswaarden van geluidsbelasting door Schiphol ondermijnt de rechtspositie van omwonenden. Schiphol creëert daarmee een precedent waarmee in het geval deze grenswaarden dreigen te worden overschreden, deze plaatselijk kunnen worden opgehoogd om daarmee op die punten meer geluidsoverlast te mogen veroorzaken dan normaal gesproken is toegestaan. Deze grenswaarden dienen juist als juridische bescherming van omwonenden tegen excessieve overlast.
Het verlagen van grenswaarden op andere meetpunten is geen geldige rechtvaardiging voor ophoging elders, omdat (1) grenswaarden niet overdraagbaar zijn tussen meetpunten, (2) grenswaarden die vanwege onderhoud niet gehaald worden op een bepaald punt, Schiphol niet het recht geven om op andere punten deze grenzen te verhogen.
Tevens past deze regeling niet in het beleid van het kabinet om oog te hebben voor de overlast die vliegverkeer met zich meebrengt voor omwonenden.