Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam A Lam
Plaats Alkmaar
Datum 1 december 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Al heel lang worden er grenzen opgelegd aan de maatschappelijke schade die de luchtvaart veroorzaakt, en steeds worden die versoepeld zodra Schiphol laat weten er hinder van te ondervinden. Want tja, de economische kortetermijnbelangen geven uiteindelijk toch de doorslag.

Economie = elkaar goederen en diensten leveren, met geld als instrument om de lusten en lasten een beetje eerlijk te verdelen. De maatschappelijke meerwaarde van de luchtvaart moet gezocht worden in de maatschappelijke meerwaarde van de geleverde goederen en diensten, en afgezet worden tegen de maatschappelijke schade die door diezelfde luchtvaart wordt veroorzaakt.

Maar al te vaak gaat echter alle aandacht uit naar de geldstromen om de goederen en diensten heen. Blijkbaar ook in dit geval, anders kan ik niet begrijpen hoe iemand in ernst een dergelijk voorstel kan formuleren.

Zie ook mijn reactie van 23 maart 2021 op de internetconsultatie over de initiatiefwet voor een verbod op nachtvluchten.

https://www.internetconsultatie.nl/nachtvluchtenverbod/reactie/0af36c42-9be7-4d6f-833e-dc59fbe29a8d