Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Uithoorn
|
Datum
|
30 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Geachte overheid,
Hierbij maak ik nadrukkelijk bezwaar tegen het voornemen om nachtvluchten vanaf de Aalsmeerbaan (Schiphol) toe te staan, aangezien dat o.a. zwaar slaapverstorend zal zijn (Volksgezondheid). Ook als het maar tijdelijk is.
Net voordat ik 38 jaar geleden vanuit Friesland in de Uithoornse wijk de Legmeer kwam wonen, heb gecontroleerd of deze niet in het verlengde van een startbaan van Schiphol lag. Na de verhuizing bleek al snel dat veel van de Aalsmeerbaan steigende vliegtuigen een bocht naar links maken en relatief laag (+/- 700 mtr.) over de wijk de Legmeer (en mijn woning) scheren, met alle bijkomende herrie (en luchtverontreiniging) van dien. Als momenteel de Aalsmeerbaan in gebruik is ongeveer iedere 3 minuten.
De Legmeer was 38 jaar geleden een relatief rustige wijk aan de westrand (Schipholkant) van Uithoorn. Maar door ruimtelijk wijzigingen van de gemeentelijk Uithoorn (sportveldverplaatsingen, huizenbouw, scholenverplaatsingen, aanleg gemeentelijk baggerdepot en wegverbreding) aan de voorheen rustige westkant van de Legmeer en de provincie Noord-Holland (wegomlegging N201 langs de wijk de Legmeer) is de verkeersdruk (ook legaal zwaar verkeer en verboden zwaar sluipverkeer vanaf en naar de N201 waar niet op gehandhaaft wordt), -hinder (schoolouder files) en -lawaai in de wijk de Legmeer erg toegenomen.
Bovendien is de geluidsoverlast van het vliegverkeer vanaf de Aalsmeerbaan over de Legmeer gestaag toegenomen. Hoewel de Aalsmeerbaan eigenlijk een overloop (= reseve) baan is, is dit ondertussen de Schiphol startbaan met de grootste vliegbewegingengroei geworden. Gelukkig gold voor de baan een nachtvlucht verbod (daar houdt Schiphol zich echter regelmatig niet aan). Dat ook hieraan nu wordt getornd. Dat wordt, tot mijn ergernis, de zoveelste afspraak waar Schiphol omheen probeert te werken en waar de politiek in Den Haag zich kennelijk ook nu weer gedwee voor het karretje laat gespannen.
Tegen familie en kennissen elders in Nederland zeg ik wel eens voor de grap, dat vogels bij mij in de buurt voor 7 uur 's morgen en pas na 7 uur 's avonds gaan fluiten, omdat ze elkaar overdag anders niet goed kunnen horen.
Bezoek van elders schrikt zich bij ons soms te pletter als zo'n vliegmonster met veel herrie laag over komt zeilen.
Het probleem in deze wijk is niet overlast, maar een ongezonde ophoping van overlast.