Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam dhr. R. Rustema
Plaats Amsterdam
Datum 5 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Er zal meer geluidsoverlast zijn wegens het onderhoud. Dat is vreemd. Bij onderhoud aan rijkswegen wordt het verkeer niet over provinciale wegen omgeleid, laat staan 's nachts door de achtertuinen van slapende burgers. Overlast en onveiligheid voor dorpen langs dergelijke wegen is onacceptabel. Daarom wordt de wegcapaciteit verminderd en worden er waarschuwingen over gepubliceerd. Het commerciële verkeer verlegt dan routes of houdt rekening met vertraging door files. Dit is een sociaal geaccepteerde aanpak en kost in theorie miljarden, maar het hoort nu eenmaal bij onderhoud.

In lijn daarmee kan het onderhoud aan de banen van Schiphol ook plaatsvinden door de capaciteit van de luchthaven te verminderen. Transatlantische vluchten kunnen uitwijken naar luchthavens in buurlanden aangevuld met een treinreis. Een (door de schaarste) duurdere vlucht rechtstreeks kan ook. Idem voor EU-vluchten. Vluchten kunnen vervallen en Nederlanders kunnen vanuit Duitsland en België vertrekken of afzien van de (te duur geworden) vlucht.

Het is onvoldoende gemotiveerd waarom meer overlast, zelfs ten koste van nachtrust, in deze situatie wel gerechtvaardigd is terwijl het sociaal geaccepteerd is dat capaciteit afneemt bij onderhoud. Auto naar de garage? Thuiswerken, fietsen, carpoolen. Buitenboel wordt geschilderd? De steigers hinderen, je kan je ramen niet open doen. Zelfs bij het koffiezetapparaat in de kantine is iedereen begripvol dat er even geen koffie is als de bonen bijgevuld worden. Onderhoud? Minder capaciteit!

In het geval van Schiphol is het juist vreemder dat er mèèr overlast wordt ingepland. Het gaat hier om vliegverkeer en vliegtuigen zijn veel flexibeler dan verkeer op de grond. Ze kunnen met het grootste gemak elders landen en opstijgen, aan het onderhoud voorbij vliegen.

Mogelijk heeft dit wel gevolgen voor KLM door de toevallige omstandigheid dat het bedrijf gekozen heeft voor een grote afhankelijkheid van Schiphol als thuisbasis en verdeelhub. Maar de vliegende reizigers kunnen ook bij minder capaciteit voor Schiphol uiteindelijk hun bestemming bereiken. Misschien niet met een KLM-vlucht maar met eentje uit Duitsland of België. Dus het maatschappelijke, zakelijke of anderszins relevante verkeer wordt niet gehinderd bij een (tijdelijk) afgenomen capaciteit van Schiphol. Als dat wel zo is, dan moet dat beargumenteerd worden voor dit besluit. Dat is niet het geval.