Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Drs. M. Hoeve
Plaats Uithoorn
Datum 30 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Dit is werkelijk een onzalig plan en ik ben daar mordicus tegen! Als inwoner van Uithoorn ervaar ik dagelijks enorm veel geluidsoverlast van vliegtuigen die vanaf de Aalsmeerbaan vertrekken. Vandaag (30 november 2022) vlogen er tussen 7.00 en 9.00 uur meer dan 25 (!) vliegtuigen per uur (!) laag over Uithoorn. Het geluid van het ene toestel is nog niet verstomd of dat van het volgende toestel hoor je al. Bovendien vliegen de toestellen erg laag (500 - 750) meter over onze woonwijk, terwijl wij op 10 km van Schiphol liggen. De stijgingshoek van de vliegtuigen is domweg veel te laag. Dat zou minimaal 45 graden moeten zijn. Bovendien zit er een vreemde knik in de uitvliegroute. In plaats van vanaf de Aalsmeerbaan rechtdoor te vliegen, maakt men een bocht naar links en vervolgens boven Uithoorn weer een bocht naar rechts. Ik begrijp hier werkelijk niets van. Uitslapen is er niet meer bij, en hoe gaat dat straks dan 's nachts? Dan doe je helemaal geen oog meer dicht. Het liefst zou ik een totaalverbod op (nacht)vluchten zien tussen 23.00 uur en 08.00 uur.
Dit jaar heeft Schiphol laten zien dat men prima in staat is om vluchten te cancellen op momenten dat men niet in staat is om deze vluchten te verwerken. Nu ontstaat er een soortgelijke situatie, dus de enige oplossing is gewoon: alle vluchten cancellen die men niet kan verwerken of laten uitwijken naar Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Düsseldorf of Brussel. Maar nachtvluchten toestaan: no way! Ik hoop dat het verstand zegeviert en niet de grootheidswaan van de bestuurders van onze luchthaven (en onze minister).