Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
A. Noniem
|
Plaats
|
Assendelft
|
Datum
|
29 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De overlast van Schiphol is de afgelopen jaren schrikbarend toegenomen. Inmiddels lijkt de Zwanenburgbaan een volwaardige landings- en vertrekbaan te zijn die qua lawaai, vervuiling en stress niet onderdoet voor de Polderbaan. Inmiddels wonen wij in de Geluidsgoot precies tussen de Zwanenburg- en Polderbaan in, wat zich vertaalt in een continue stroom van vliegtuigen, gemiddeld 580 per dag, u leest het goed per dag. Vlieghoogte 550-600 meter, geluid vanaf 70 dB tot regulier 83 dB per vlucht. Ook dat leest u goed. De momenten van rust voor bewoners van met name Krommenie en Assendelft zijn Max. Drie uur per dag, want tot twee uur s nachts vliegen vliegen nog vakantie- en vracht vluchten binnen en vanaf kwart over vier starten weer een nieuwe stroom de vrachtvliegtuigen en intercontinentale vluchten. Vanaf vijf uur weer heel regulier om de 5 tot 10 minuten.
Helaas hebben vele (gezondheids) rapporten van instanties en onderzoeksbureaus, die er toch echt toe doen, nul tot generlei effect om deze Schiphol waanzin te stoppen. Ook een bewonerssite als Vlieghinder.nl lijkt compleet genegeerd te worden als het gaat om het creëren van een gezonde leefomgeving voor alle Nederlandse burgers, ook en zeker degenen die in de nabijheid van Schiphol wonen. Als ik het goed begrijp is het creëren van zo’n woon en leefomgeving een grondwettelijke plicht voor de overheid, waar bijna 1,5 miljoen maar bitter weinig van merken.
En dan wordt met een Internetconsultatie een reactie gevraagd om van standaardregels (geluid, baan en routegebruik) af te wijken om Schiphol te faciliteren in een schimmig onderhoudsplan? Gezien het voorgaande zult u begrijpen dat elke verdere verslechtering voor omwonenden van Schiphol, gekoppeld aan dit onderhoudsplan en daarna zeker, voor mij absoluut onacceptabel is.