Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam M J C M Groot
Plaats Badhoevedorp
Datum 22 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen. Waarschijnlijk gaat dit betekenen dat omwonenden (waaronder ikzelf) meer last gaan ondervinden. De bestaande regels zijn er niet voor niets! De (psychische) gezondheid en het milieu worden telkens ondergeschikt gemaakt aan economische winstmotieven. Verhoog de prijzen van vliegen met 100%! Dan wordt het minder druk, het milieu wordt minder belast, Schiphol heeft minder personeel nodig en kan daardoor betere arbeidsvoorwaarden geven. Daarnaast is het belachelijk dat vliegtuigbrandstof nog steeds niet belast wordt. Milieuschade zou beperkt en gecompenseerd moeten worden in plaats van vast te houden aan oude verworvenheden en de regels telkens op te rekken naar meer vluchten en meer milieuschade om wat voor reden dan ook.