Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats De Kwakel
Datum 23 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik mis in het verhaal een duidelijke onderbouwing waarom er voor Schiphol een uitzondering gemaakt zou moeten worden. Langs snelwegen moeten (lelijke) geluidsschermen geplaatst worden, festivals moeten hun volume dempen om overlast voor de buren te verminderen en steeds eerder stoppen, maar voor Schiphol gelden blijkbaar andere regels. Voor onderhoud aan de landingsbanen (dat goed planbaar is en dus geen noodgeval) moeten nu de buren snachts extra overlast accepteren. Als er werkzaamheden aan de weg zijn, is het de gebruiker die de meeste overlast ervaart. Maar in het geval van Schiphol zijn de economische belangen blijkbaar zo groot dat de overlast niet bij de passagiers, maar bij de omwonenden wordt neergelegd. Dit is niet acceptabel! Geen verruiming van de grenzen voor geluidsoverlast, zeker niet tijdens die paar uur dat ik nog enigszins rustig kan slapen!