Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 21 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik vraag me af waarom de minister 'met name geinteresseerd is in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd'. Waarom is dat met name interessant? En wat kunnen wij als 'gewone burgers' over zeggen? Vrij weinig, meen ik, want wij zijn geen deskundigen. Maar wat we wel zien, is dat de Aalsmeerbaan in de eerste helft van 2023 ook in de nacht gebruikt gaat worden en dat daarbovenop ook nog 'vrijstellingen' worden gegeven die zien op de geluidsnormen. Dat kan natuurlijk niet. Ik denk dan vooral aan de (nacht)rust en de gezondheid van jonge kinderen, die nog meer dan nu al het geval is, worden blootgesteld aan extra verontreiniging en geluidsoverlast. Kinderen die al lastig in slaap kunnen komen omdat het vliegen onafgebroken voortduurt tot 23.00 uur, soms met minder dan een minuut tussenposes. Ik vind het onbegrijpelijk dat deminister deze tijdelijke regeling uberhaupt overweegt. En dat er op geen enkele manier onderbouwd wordt hoe de eventuele overlast tot een minimum wordt beperkt, waarbij gedacht kan worden aan:
- HUB functie afschaffen of drastisch inperken
- geen (nagenoeg) lege vliegtuigen laten vliegen
- per nacht dat het nodig is ontheffing aanvragen door LVNL bij ILT. Dan is het proces van ‘s nachts over Aalsmeer vliegen controleerbaar..