Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Aalsmeer
|
Datum
|
17 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.” Dit druist in tegen het beleid van het kabinet om de overlast van Schiphol te beperken - zoals benadrukt op 15 november door de directeur-generaal luchtvaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, met de uitspraak: "Schiphol moet krimpen tot 440.000 vliegbewegingen per jaar. Dat besluit gaat vandaag niet veranderen.” (NRC 16 november 2022, "Ministerie: krimp is de enige optie om geluidsoverlast Schiphol te beperken".) Een besluit om grenswaarden voor geluidsbelasting te verzachten is een bizarre tegenstrijdigheid en een teken van onbehoorlijk bestuur.
Daarom maak ik bezwaar tegen het voorgenomen besluit inzake de ‘Tijdelijk Regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023.