Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Badhoevedorp
Datum 7 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
2022-11-07 bezwaar tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Nog meer geluidoverlast dan er al is. Formeel zou Badhoevedorp buiten alle contouren van geluidoverlast vallen. Dat komt omdat LFG (Laag Frequent Geluid) niet apart wordt genormeerd in dBC. Geluiddruk en ervaring door de mens van geluid zijn verschillende grootheden, de daadwerkelijke ervaring zou norm moeten zijn, de menselijke ervaring aan de hand van isofonen maar er is een geitenpaadje om dat te ontwijken; meten in dBA, gemiddelden van alle frequenties. En dan de Lden meting welke ook een gemiddelde is die piekbelasting en tijdelijke overmatige overlast uitvlakt, dagdelen met continue geluidlast van 70 dBA met uitschieters boven de 85 dBA zijn geen uitzondering. In dBC is de overlast, met name de LFG, die bij starten overmatig zijn, nog velen malen hoger, ook omdat aanwijzingen om dit te voorkomen worden genegeerd, vol gas en op de korte baan opstijgen doet het glas in de sponningen trillen. Daarbij worden slecht lijnvluchten gemonitord op theoretische basis, afwijkend van de werkelijkheid. Privéjets en helikopters die met regelmaat over ons dorp scheren worden niet meegenomen in de berekeningen laat staan dat de overlast wordt gemeten. Des te ongelukkiger is daarbij dat door het onderschatten van de overlast de inspanning om onze omgeving geluid adaptief in te richten geheel wordt genegeerd. Nog op perceptie, verstrooien, absorberen of kaatsen van geluid wordt enig maatregel overwogen. Zelfs tegengestelde actie wordt genomen, keiharde ondergronden, P-plaatsen maken die het geluid direct over ons dorp verstrooit. Het RIVM heeft inmiddels aangetoond dat bij bepaalt baangebruik de luchtvervuiling vormen aanneemt die ver boven de normen uitsteekt die de WHO hanteert en zelfs de Nederlandse. Nederland streeft erna de WHO normen qua luchtvervuiling te implementeren, nu al en met tijdelijke toename bij onderhoud worden normen met voeten getreden. Daarnaast is inmiddels duidelijk dat volgens het CBS Schiphol de grootste piek uitstoter van stikstof is. Schiphol is met gebrek aan een natuurvergunning al sowieso in overreding en zou bij baanonderhoud er goed aan doen om alvast de maatregelen te nemen die passen; minderen! Minderen zodat niet andere delen van onze economie de sjaak zijn. Rupsje nooit genoeg zou zich eens nu eens moeten ontpoppen tot voorloper in de transitie naar een schonere, duurzame wereld in plaats deze nog meer te vervuilen!