Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Hitachi Energy (L Dorpmans)
Plaats Rotterdam
Datum 21 februari 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
- Een batterij zal helpen bij de realisatie van een project. Dit om bij te springen wanneer er te weinig vermogen beschikbaar is op het net, en bij heel grote vermogens om het net te stabiliseren.
- De technische eisen zullen in meeste gevallen toereikend zijn. Zet niet alvast een standaard compactstation neer, en zorg dat er subsidiemogelijkheden bestaan voor verschillende laadoplossingen.
- Afhankelijk van de omvang van het project en de laadlocatie kan 24 maanden een obstakel zijn.
- Sturen op locaties is goed
- Wanneer elke locatie uniek is door omvang, vermogensvraag en locatie, zal er enig engineeringswerk benodigd zijn voor een maatoplossing. Dit maakt 2 locatie-aanvragen per week onhaalbaar voor een hoop organisaties. Met enige standaardisatie van laadlocaties moet dit echter haalbaar zijn.