Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 14 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
De effectieve minimale eis van 4 opstelplaatsen geschikt voor 16,5 meter heeft een aantal nadelen: a) zorgt ervoor dat heel potentiële locaties afvallen en b) houdt het geen rekening met het verschil in marktgebied. Op veel plekken zijn 2 16,5 opstelplaatsen al een doorbraak van de markt en zal het nog een flinke tijd duren totdat deze een acceptabele bezettingsgraad hebben. Ons advies is dan ook minimaal 2 opstapplaatsen met bijpassend vermogen. Pas dan komt naar ons idee de markt op gang.

De 24 maanden termijn is goed indien er transportcapaciteit is overeengekomen met de netbeheerder. Als deze er niet is, dan is 24 maanden te kort en moet naar minimaal 36 of maanden worden gekeken, of de indicatie van netbeheerder leidend zijn.

€ 40 per kWh subsidie voor de batterijen is erg laag en zal weinig effect hebben op de besluitvorming.