Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Stolwijk
Datum 12 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
batterijen zijn momenteel zeer kostbaar. Dat maakt de investering momenteel behoorlijk 'oninteressant'. Subsidiering hierin zou kunnen helpen omdat het realiseren van laad-infrastructuur zonder batterij betekent dat je afhankelijk bent van netstroom. Een batterij zou kunnen helpen omdat je in staat bent de duurzaam opgewekte stroom (PV-panelen) op te slaan en zelf te gebruiken. De omvang van de investering is echter te zwaar t.o.v. het rendement dus subsidiëring hierin zou helpen.

Het realiseren van een laadplein in 24 maanden lijkt mij gemakkelijk haalbaar (zou wellicht korter kunnen maar wellicht verandert dat wanneer de behoefte aan technici toeneemt en de capaciteit beperkt blijkt).