Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats 't Goy
Datum 14 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Een batterij zal twee cruciale rollen kunnen vertolken om de transitie naar groen en verzekerd kunnen laden te versnellen. Ten eerste de zekerheid van kunnen laden op hoogvermogen is een groot goed om de transitie naar ZE mobiliteit te versnellen. Echter is bekend dat netcongestie ervoor zorgt dat de vermogens vanuit het net niet kunnen worden geleverd aan de laadinfra, waardoor e-trucks langer stilstaan met alle (financiele) gevolgen. Door het toevoegen van een batterij kan deze zekerheid van vermogen naar laadinfra vrijwel altijd (tenzij batterij leeg is) worden gewaarborgd. Ten tweede kan de hoeveelheid groene energie, met het oog op CO2 doelstellingen van groot belang, worden vergroot (alsmede het aantal "groene" HBE's) doordat (1) lokale energieopwek, bijv. dmv PV en/of (2) laden op momenten waarin er veel duurzame opwek is op "nationaal" niveau.
Van doorslaggevend belang hierin gaat ook monitoring en aansturing van batterijsystemen zijn. Koppeling met planningssoftware, API's met energiemarkten en feedback van kWh-meters op locatie zijn voorbeelden van de essentiële componenten om een batterijsysteem ook daadwerkelijk slim te kunnen inzetten.
De laadbehoefte op een locatie zal ook in de loop van de tijd gaan stijgen, waardoor een opschaalbaar systeem (waarbij relatief klein kan worden gestart met een paar honderd kWh en later capaciteit en vermogen kan worden toegevoegd) onmisbaar gaat zijn.
Qua technische eisen zal vooral de nadruk moeten gelegd op zogenaamde kleinverbruikaansluitingen (3x80A) en systemen die o.b.v. een dergelijke netaansluiting toch nog meerdere e-trucks kunnen laden.
De mogelijkheid om 2nd life cellen uit gebruikte e-bussen en e-trucks in te zetten in dit soort batterijsystemen zou ook nadrukkelijk moeten worden aangemoedigd met oog op circulariteit, CSRD reporting en minder afhankelijkheid van batterijen uit China.