Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zuid-Beijerland
Datum 16 februari 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Op dit moment geven laadpaalen voor personen auto's al erg veel overlast op het energienet. Laadpaalen voor zware voertuigen gaan dit probleem alleen maar groter maken met alle gevolgen voor de leefbaarheid en economie in de regio.
Een lokale batterij als buffer is een optie, maar hierdoor heb je dus iedere batterij 2x nodig (bij het laadstation en in het voertuig) je slaat dan de "klimaat" plank mis.

Het zou helpen om een dynamisch tarief te hanteren waardoor de laaddruk afneemt als het net vol is.

Los daarvan is het de vraag of batterijen wel de juiste richting zijn. Voor grote voertuigen zou waterstof een betere keuze zijn (meer energie per kg)

De term Zero emissie is alleen van toepassing op wandelen. Alle overige marnier van teamsport hebben altijd emissie, deze verleg je alleen naar een andere plek.