Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Mick Energy B.V. (A. Leijtens)
Plaats Tilburg
Datum 15 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
Ja omdat een kleinere aansluiting op het stroomnet n.a.w. eerder toegekend zal worden in tijden van netcongestie. Ook biedt de batterij de mogelijkheid om de directe connectie met PV-panelen te maken. Nee omdat de investering enorm is wat de rendementsberekening nog onduidelijker maakt dan hij al is zonder de factor 'opslag'.
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
Ja echter mis ik elementen die optimalisatie van energymanagement en laden bevorderen. Het is puur gericht op het realiseren van het netwerk.
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
ja wanneer het kunnen realiseren van de aansluiting op het net een gegeven is.
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
Gezien het belang van gezonde bedrijfsvoering en beschikbare middelen zal er niet bijzonder gestuurd hoeven worden op locaties, dit kun je prima bij de initiatiefnemers / bedrijven laten.
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Lijkt mij een overbodige eis maar zal ook geen problemen opleveren.