Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Pesse
Datum 21 februari 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Een batterij gaat niet alleen versneld helpen bij realiseren van een (snel)laadproject voor zwaar transport, ik zou haast zeggen, het is een must! Omdat enerzijds het elektriciteitsnet al overbelast is, en voor het geval dit al niet zo zou zijn, dan zou je willen voorkomen dat vanwege het elektrificeren van zwaar transport middels energieopslag in batterijen het elektriciteitsnet overbelast zal gaan raken. Dit brengt namelijk onevenredig grote maatschappelijke problemen met zich mee in het kader van het stagneren van grootschalige aanleg van woningbouwprojecten als ook het verdere elektrificeren van industriële processen.
Nog beter zou zijn om binnen de kaders van de regeling de optie op te nemen ter ondersteuning van lokale opwekking van groene stroom middels wind of zon, maar in dat geval altijd gecombineerd met lokale batterijopslag.
Vanuit de technische eisen van de regeling zou deze open moeten staan voor vermogens tot 350 kW als regulier. En zou er een surplus beschikbaar moeten komen voor MW Charging, hetgeen sterk gestimuleerd moet gaan worden om snelladen binnen acceptabele tijd te kunnen doen.
24 maanden is gewenst, maar zal veelal tekort zijn vanwege engineering, aanbesteding, contracteren, levertijd, realisatie, ingebruikname enz. Hiervoor is 36 maanden beter passend. Echter wanneer er sprake is van geen voldoende netcapaciteit en geen mogelijkheid tot het plaatsen van batterijen, dan zal de doorlooptijd zeker langer zijn. Twee belangrijke criteria om subsidie te kunnen toewijzen moet m.i. zijn; Of er is sprake van voldoende netcapaciteit voor de gewenste uitbreiding van het laadnetwerk t.b.v. zwaar transport. Of er wordt aantoonbaar gewerkt met batterijopslag op de locatie, waarbij de vergunning dit toestaat.
Stuur op locaties welke goed toegankelijk zijn t.b.v. zwaar transport. Waar ook de ruimte is om de vrachtwagens op te laden. Indien gecombineerd met een logistiek centrum (opslag en overslag) dan moeten de vrachtwagens die staan te laden, niet steeds verplaatst moeten worden omdat zij in de weg staan. Indien (snel)laden als dienst sec wordt aangeboden, dan wil je voorkomen dat er veel sluipverkeer van zwaar transport gaat ontstaan en is ligging aan of langs de snelwegen/N-wegen gewenst.
Max. eis van 2 locaties per aanvrager per week lijkt mij acceptabel om daarmee een goede spreiding onder aanvragers te waarborgen.