Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 12 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
In aanvulling op een eerdere reactie heb ik nog de volgende 2 opmerkingen:
- Een batterij van 1400 kWh is erg klein in vergelijking met een laadplein van 3,6 MW. In de regel zijn batterijen tegenwoordig 0,5C, zodat een 1400 kWh batterij 700 kW aan vermogen zal hebben. Er kan dus maar voor korte tijd een extra piek aan vermogen geleverd worden. Beter zou zijn om het vermogen van de batterij als maatgevend te nemen, en dus te zeggen dat een batterij tot max 1400 kW aan vermogen gesubsidieerd wordt.
- 40 € per kWh komt neer op ongeveer 10% van de kostprijs. Dit is te weinig om de onrendabele top te dekken.
- De eis dat de laders aan OCPP 2.01 moeten voldoen is niet in lijn met de huidige marktstandaard. Vrijwel iedereen gebruikt OCPP1.6 en vrijwel geen enkele lader nog OCPP2.01.