Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Nijwa zero (W.B.J. Derkman)
Plaats Rijssen
Datum 22 februari 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
* daar waar nu sprake is van netcongestie zou een batterij kunnen helpen in de versnelling, ook maakt een batterij het mogelijk zonne energie op te slaan om hiermee op een ander moment trucks mee te chargen > dus bevorderen van groene energie.
* verder kijkend dan alleen openbare charge punten > vaak komt het voor dat er gecharged moet kunnen worden op een laad en/of losplaats. De tijd die het laden en/of lossen in beslag neemt kan gebruikt worden om de batterij bij te laden; dit scheelt voor de transport onderneming tijd en dus geld. Vergeet ook niet dat indien een truck gecharged moet worden dit niet als rust in de tachograaf mag worden gezien; chargen van de truck valt onder 'wachten' het kan dus zomaar zijn dat na het chargen van een uur de chauffeur 10 minuten later ook nog zijn wettelijke 'rust' moet maken.
*indien mogelijk graag korter, maar ik denk gezien de huidige netcongesties en levertijden / uitvoertijden 24 maand realistisch is.
* in kaart brengen waar men verwacht dat er veel elektrische trucks rijden / of reeds rijden en daarop sturen qua locaties; maar zie ook punt 2.
* lijkt mij veel.