Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 19 februari 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Gezien de huidige congestieproblematiek zijn de locaties waar voldoende netcapaciteit beschikbaar is beperkt. Bovendien zullen deze zich niet vanzelfsprekend op logische plekken bevinden waar veel laadvraag voor vrachtwagens te verwachten valt. Sterker nog, op veel bedrijventerreinen is het net volledig vol en zullen geen openbare laadplekken gerealiseerd kunnen worden.
Een batterij kan hier een goede oplossing bieden. Deze kan piekvermogens en capaciteit bieden waardoor er veel meer plekken geschikt zijn voor het laden van vrachtwagens. Hierdoor kunnen deze laadplekken op logistieke hotspots worden gerealiseerd ondanks congestiebeperkingen, zeker in combinatie met een capaciteitsbeperkend contract (batterij volladen buiten de piekuren). Als er dan ook nog een koppeling met zonPV gemaakt kan worden dan kan er ook grotendeels op lokale groene stroom geladen worden. Dit verbeterd ook de business case doordat er meer HBE's ingeboekt kunnen worden.