Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam K. R. Dix
Plaats Heerenveen
Datum 11 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project? Indien niet op het net kan worden aangesloten kan dit zeker helpen bij het versneld realiseren, het subsidiebedrag in verhouding tot de investeringskosten van een batterij is wel relatief laag.

Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel? Ja

Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed? Over het algemeen zou dit voldoende moeten zijn. Het hangt echter wel af van het feit of er al een aansluiting is of niet, gezien dit aardig wat tijd kan innemen. Daarnaast ben je afhankelijk van de levertijd van al het materieel. Deze ligt nu op 3-6 maanden, dus dat is wel haalbaar.

Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld? Sturing kan juist helpen. Hierbij is het met name belangrijk om te sturen op: waar aansluiting is, of wat bijvoorbeeld de knooppunten zijn voor zwaar vervoer. Voor ondernemingen die deze laadinfrastructuur willen plaatsen, is het nog wenselijker om locaties aangewezen te krijgen, dit ook in verband met het zoeken en aanschaffen van grond.

Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel? Deze lijkt meer dan genoeg te zijn.