AMvB en ministeriële regeling voor de toets anderstalig onderwijs

Reactie

Naam TriasNet Consultants (mr. P.C. Kwikkers)
Plaats Alphen aan den Rijn
Datum 7 juni 2024

Vraag1

Wilt u reageren op de AMvB toets anderstalig onderwijs en/of de ministeriële regeling procedurele voorschriften toets anderstalig onderwijs?

Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Wetsvoorstel Internationalisering in balans en bijbehorende concept-amvb brengen hoger onderwijs en wetenschap èn de altijd kwetsbare samenwerking tussen instellingen ernstig uit balans. Het is voldoende - dit was ook het oorspronkelijke doel - om de Nederlandse taal op universiteiten en hogescholen beter te beschermen. Met name deze amvb-wijziging en artikel 6.4 van het wetsvoorstel leiden tot een kille uitvoeringsfabriek waarmee elke beleid kan worden gevoerd en willekeur, rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid èn een chaotisch uitvoeringproces bij instellingen voor de hand liggen. Deze aanpak leidt bestuurlijk en op de werkvloeren tot minder samenwerking en meer concurrentiegedrag. Het beleid kan elke richting krijgen: van totale beperking tot alle sluizen open. De 'regularisatietoets anderstalig onderwijs' ademt gestold wantrouwen, is overbodig, veel te omslachtig, bureaucratisch en duur, en zou moeten worden geschrapt.
Schrappen helpt iets, maar is onvoldoende omdat wetsvoorstel en amvb (onnodig en onverstandig) veel verder gaan dan de ratio van bescherming van het Nederlands indiceert. Daarbij tasten ze de kwaliteit, continuïteit en internationale concurrentiepositie van universiteiten en hogescholen ernstig aan. Deze regelgeving schiet niet alleen het doel voorbij. Het zijn schoten in eigen doel.
Het bredere probleem is dat WIB op onnavolgbare wijze internationaliseringsbeleid, taalbeleid en aanbodbeperkingsbeleid vermengd tot een giftige cocktail. Weliswaar staan die onderwerpen met elkaar in bepaald verband, maar dit zijn vooral drie aparte – op zichzelf al heel ingewikkelde – leerstukken. Het is ook niet verstandig om zondermeer positieve effecten van studiemigratie en kennismigratie zoals studentuitwisseling, wetenschappelijke samenwerking en schone werkgelegenheid, op dezelfde hoop te gooien als de gepercipieerde nadelen van andere soorten migratie (vluchtelingen) en arbeidsmigratie (vooral ten behoeve van vervuilende landbouw en industrie) die om bepaalde politieke overwegingen onder vuur liggen.
Voor nadere argumentatie worden hier twee publicaties geacht te zijn ingevoegd:
a) Toets anderstalig onderwijs en Wet internationalisering uit balans; ScienceGuide, 4 juni 2024. https://www.scienceguide.nl/2024/06/toets-anderstalig-onderwijs-en-wet-internationalisering-uit-balans/
Meer algemeen:
b) WHW-Pocketeditie 2024 (uitgegeven door TriasNet), met name para 1.4, 4.7.2 en 4.7.11 en Hfst 6. www.triasnet.nl