AMvB en ministeriële regeling voor de toets anderstalig onderwijs
Reactie
Naam | Gemeenten Venlo, Heerlen, Sittard-Geleen, Maastricht (S Douma) |
---|---|
Plaats | Venlo, Heerlen, Sittard-Geleen, Maastricht |
Datum | 28 juni 2024 |
Vraag1
Wilt u reageren op de AMvB toets anderstalig onderwijs en/of de ministeriële regeling procedurele voorschriften toets anderstalig onderwijs?Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een bericht te uploaden.
Onderwijs is het fundament voor een sterke en toekomstbestendige regio
Gemeenten Venlo, Maastricht, Sittard-Geleen en Heerlen zetten samen met verschillende ministeries, Provincie Limburg en regio’s vol in op sterke en innovatieve regio’s, o.m. via de Regiodeals. Diverse ministeries (LNV, BZK, EZK, OCW en JenV) investeren mee in onze regio, het onderwijs en de kennisinfrastructuur. Provincie Limburg draagt met het beleid Kennis-As bij aan investeringen in onderwijs- en onderzoeksprojecten en de kenniseconomie in Limburg. Als gemeentes zetten wij hier lokaal en (eu)regionaal ook op in via stimuleringssubsidies aan mbo, hbo en wo, door randvoorwaarden te scheppen inzake bereikbaarheid, (studenten)huisvesting en innovaties met het regionale bedrijfsleven. Al deze projecten en (miljoenen) investeringen creëren het fundament voor sterke en toekomstbestendige steden en regio’s. Onderwijs dat aansluit bij de regionale behoefte is een onmisbaar fundament voor brede welvaart in onze grensregio.
Opleiding ín de arbeidsmarkt voor de eigen (eu)regionale arbeidsmarkt
De WIB en TAO erkennen de bijzondere positie van ons als grensregio. Echter, toekenning van nieuwe anderstalige opleidingen wordt in de TAO niet alleen gekoppeld aan het profiel van een instelling en het criterium grensregio, maar ook de algemene doelmatigheidstoetsing. Oftewel, ruimte voor anderstalig onderwijs wordt beoordeeld aan de hand van het geheel van voorzieningen vanuit een landelijk macro perspectief. Wij als grensregio lopen daarmee het reële risico dat er elders in het land al een Nederlandstalige opleiding is, die kijkend naar heel Nederland, voldoende is om de vraag naar opleidingsplaatsen te vullen. Het is zeer de vraag of die afgestudeerden straks bereid zijn om in de grensregio te gaan werken.
(Eu)regionaal perspectief voor opleiden van talent
De in de TAO aangehaalde doelmatigheidstoetsing op nationaal niveau is strijdig met het belang dat op overige plekken in de WIB en de TAO wordt toegekend aan de grensregio. En daar gaat het in onze ogen fout omdat we in de grensregio’s voor doelmatigheid juist vanuit een (eu)regionaal perspectief zouden moeten kijken. Als Elke Regio Telt, is het belangrijk doelmatigheid en ruimte ook vanuit euregionaal perspectief te beoordelen.
Oproep: Neem het (eu)regionale perspectief op als beoordelingscriterium
We pleiten ervoor doelmatigheid ook vanuit (eu)regionaal perspectief te beoordelen en dit letterlijk in de AMvB als zodanig te benoemen.