Toetsbesluit PO

Reactie

Naam kbs De Toermalijn (H Vriend)
Plaats Lelystad
Datum 23 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Naar mijn mening is een is een eindtoets voor het basisonderwijs in z'n geheel niet nodig. Elke school heeft reeds een leerlingvolgsysteem, waarbij jaarlijks een aantal toetsen, gericht op de belangrijkste basisvaardigheden, afgeniomen worden. Op die manier wordt er voldoende informatie verzameld over de schoolvorderingen. Wij gebruiken deze informatie al jarenlang om, mede met andere informatie over de kinderen, tot een goed schooladvies te komen. Nog eens een extra eindtoets is eigenlijk een verspilling van de kostbare onderwijstijd (drie dagen lang toetsen, terwijl we de informatie al hebben!!).

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Zoals reeds bij vraag 1 gesteld, we hebben de eindtoets niet nodig om tot een goed schooladvies te komen. Gelukkig zijn veel V.O.- scholen die menig ook toegedaan, want zij gaan al jaren akkoord met onze manier van schooladvisering (dus zonder eindtoets!).Dat voorgesteld wordt om de eindtoets naar een later tijdstip te verschuiven lijkt mooi, maar beter is om de eindtoets in z'n geheel niet te verplichten. Hij gaat nu vooral gebruikt worden om een kwaliteitsoordeel over de basisschool te geven, terwijl zelfs CITO zelf aangeeft dat de toets daar niet geschikt voor is. Scholen rangschikken op basis van scores op een eindtoets is een gruwel waar we in Nederland afstand van moeten nemen. Het legt de focus dusdanig sterk op slechts een beperkt deel van waar een basisschool mee bezig zou moeten zijn, dat het naar mijn mening daarmee de kwaliteit van onderwijs niet versterkt, maar juist verzwakt!!