Toetsbesluit PO

Reactie

Naam Hr. P. Frankvoort
Plaats Almere
Datum 5 december 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Het is onjuist om de uitslag van de toets te gebruiken als toelatingsnorm voor het voortgezet onderwijs. Naast cognitie zijn er vele andere vaardigheden van belang om in het vo als leerling te slagen.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
De afname regels zullen het gevoel van een examen juist extra versterken. Scholen, ouders en leerlingen zullen een zeer sterke stress voelen en er mogelijk alles eraan doen om een goed cijfer te halen. Toetstraining zal daar een ongewenst effect van zijn en zal daardoor de kwaliteit nadelig beïnvloeden.

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Een weloverwogen schooladvies gebaseerd op inzicht in de vaardigheden van de leerlingen en de eisen van het vo, zal ervoor zorgen dat leerlingen op de juiste school voor vervolgonderwijs terecht komen. Het is daarom zeer belangrijk dat docenten van PO en VO regelmatig contact met elkaar hebben en van elkaars werkwijzen op de hoogte zijn. Hierdoor wordt het mogelijk beter op elkaar aan te sluiten, zodat de overgang van PO naar Vo soepeler gaat verlopen.