Toetsbesluit PO

Reactie

Naam Gabriëlschool (Dhr. W.S. van Zomeren)
Plaats Putten
Datum 2 december 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Overgenomen uit 'een smalle kijk op onderwijs' van de onderwijsraad:
In de afgelopen periode was de aandacht eenzijdig gericht op meetbare doelen, in het bijzonder op het verhogen van taal- en rekenprestaties. Veel minder beleidsaandacht was er voor het bredere vakkenaanbod, algemene vorming en beroepspraktijkvorming. Ten tweede hebben scholen – door prestatieverhogende maatregelen – onvoldoende ruimte om accenten te leggen in hun onderwijsaanbod of om te vernieuwen. Tot slot staat de eigenwaarde van leerlingen die niet goed presteren op basisvaardigheden, onder druk. Het vroege keuzemoment voor vmbo, havo of vwo accentueerde al cognitieve verschillen tussen jongeren van verschillende sociale achtergronden, doordat afkomst nog steeds een rol speelt bij schoolkeuze. Door de toename van categorale klassen dreigen nu ook de sociale verschillen groter te worden.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
De toetsgegevens van de 8 jaren onderwijs zouden een even zo belangrijk gegeven moeten zijn bij het geven van een passend advies. Bij ouders en kinderen komt een dergelijke toets over als een centraal basisonderwijs examen.

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Het advies moet uit vele aspecten bestaan. Sociaal-emotioneel, taakgerichtheid, zelfstandigheid, algemene ontwikkeling, interesse spelen eveneens een even zo grote danwel niet grotere rol.
Uit studies is gebleken dat taakgerichtheid een betere voorspelling kan doen over het succes van een individu.